Sunnah


Amalan Sunnah Patut Berterusan

T
iada amalan khusus pada malam 15 Syaaban atau Nisfu Syaaban dan apa yang dilakukan masyarakat di Asia Tenggara termasuk Malaysia serta Indonesia untuk menyambut ketibaan malam itu hanyalah berdasarkan budaya diamalkan sejak turun temurun.
Pendakwah bebas, Datuk Mohd Zawawi Yusoh, berkata mengikut kajiaannya tiada nas termasuk hadis dan ayat al-Quran yang menyebut mengenai amalan tertentu perlu dilaksanakan pada malam dan siang hari Nifsu Syaaban termasuk membaca Yaasin dan berpuasa.

Katanya, peristiwa penting yang berlaku pada hari berkenaan hanya pertukaran kiblat dari Baitulmaqdis ke Baitullah (Kaabah) di Makkah sebagai usaha untuk umat Islam kembali ke Makkah dan bermulanya pembukaan Kota Makkah.

“Nisfu Syaaban seperti hari-hari biasa. Tiada nas termasuk hadis yang menyatakan Rasulullah saw membaca Yaasin pada malam itu, tetapi Baginda hanya melakukan amalan biasa dilakukan termasuk qiamulail,” katanya.
“Pendapat mengenai amalan tertentu pada Nisfu Syaaban bukan daripada sumber yang kukuh kerana Rasulullah saw tidak buat, sahabat pun tidak buat” kata pendawah bebas itu lagi.

Beliau berkata, ulama berpandangan malam Lailatulqadar adalah malam istimewa kerana Allah memberi kebaikan lebih daripada seribu bulan. Zawawi berkata, amalan puasa sunat Syaaban, solat tahajud dan bersedekah yang jelas dalam sunnah tidak dilakukan dengan bersunguh-sungguh kerana sudah menjadi turun temurun.

Amalan biasa dilakukan umat Islam di Negara ini pada malam Nisfu Syaaban ialah memohon supaya dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan dimatikan dalam iman, sedangkan doa itu seharusnya dipohon setiap hari.

Gambar Hiasan

“Puasa Nisfu Syaaban juga tiada dalam nas. Apa yang dilakukan Rasulullah adalah berpuasa bulan Syaaban dan disebabkan ia jatuh pada pertengahan bulan, sudah menjadi amalan Baginda berpuasa pada pertegahan bulan,” katanya.

Bagaimanapun, disebabkan ketibaan malam Nifsu Syaaban memang diraikan dengan kehadiran jemaah yang ramai, beliau menyarankan supaya pengurusan masjid mengadakan ceramah atau kuliah mengenai hakikat sebenar Syaaban. Penceramah boleh menerangkan kepada jemaah bahawa tanggapan yang sudah tertanam selama ini termasuk malam Nisfu Syaaban yang mana buku amalan manusia diangkat ke langit tidak bersandarkan dalil sahih.

Zawawi berkata, tidak dinafikan masyarakat dulu suka beramal tetapi tidak ramai yang mengkaji hadis menyebabkan banyak amalan dilakukan tidak bersandarkan sunnah sebaliknya dilakukan ekrana sudah menjadi amalan atau budaya orang dulu.

“Allah sudah menentukan banyak hal termasuk umur dan rezeki, yang mana kelulusannnya dibuat pada malam Lailatulqadar. Pendapat mengenai amalan tertentu pada Nisfu Syaaban bukan daripada sumber yang kukuh kerana Nabi Muhammad saw tidak buat, sahabat pon tidak buat.

“Kita juga tidak mahu ramai hanya meminta kepada Allah pada malam tertentu saja kerana kita digalakkan membanyakkan amalan serta berdoa setiap masa. Sepatutnya kita berbuat sesuatu berasaskan budaya ilmu bukan berasaskan seronok dan warisan yang tidak tahu punca,” katanya.

Beliau menasihatkan umat Islam melakukan amalan yang berkualiti dan bertepatan dengan sunnah kerana apabila ia bertepatan dengan sunnah barulah amalan itu diterima.

Zawawi mengakui sukar mengubah amalan yang sudah menjadi tradisi, tetapi berbekalkan hujah berasaskan ilmu dan kesungguhan pihak berkaitan menyedarkan masyarakat, maka tidak ada lagi amalan yang mengelirukan umat Islam.

edit by Mujahid Zahirul Haq'

3 Julai 2012, Selasa
Dipetik daripada akhbar Berita Harian
Penulis, Mona Ahmad

No comments on "Sunnah"

Leave a Reply